Telepraca - od czego zacząć
Aby móc korzystać z zalet pracy zdalnej, trzeba wyposażyć pracowników w odpowiedni sprzęt i umożliwić im bezpieczny dostęp do firmowego systemu IT. W praktyce wystarczy laptop i łącze internetowe. Telepraca w firmie oznacza również przemyślane decyzje personalne...
Telepracownik musi mieć takie samo przygotowanie merytoryczne, jak pracownik stacjonarny, a dodatkowo silną wewnętrzną motywację i samodyscyplinę, by być wydajnym mimo braku nieustannej kontroli ze strony szefa. Jest to istotne zwłaszcza w trakcie wdrażania systemu telepracy. Z czasem, zespół, w wyniku wymiany doświadczeń i spostrzeżeń, sam znajdzie najlepsze dla siebie i firmy rozwiązania. Gdy pracownicy zauważą korzyści, jakie niesie praca przez Internet, zachęcą innych do podejmowania zadań w tym trybie.
Telepraca oznacza bowiem wymierne korzyści. Zarówno dla firmy, jak i pracowników. Podstawowe to oszczędność czasu i kosztów. Większość z nas nie musi wykonywać swoich obowiązków, siedząc przed służbowym komputerem w biurze. Księgowa, programista, czy redaktor, mając zapewniony dostęp do dokumentów w wersji elektronicznej, równie efektywnie mogą pracować poza siedzibą firmy, nie tracąc czasu na dojazdy.
Dlatego, zaczynając stosowanie telepracy, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na komunikację ze swoimi podwładnymi. Raz w tygodniu warto organizować spotkania zespołu, celem monitorowania postępów, rozwiązywania bieżących problemów i przygotowania praktycznych wskazówek dla kolejnych telepracowników. Dzięki cotygodniowemu zebraniu pracownicy będą mieli także poczucie kontaktu z firmą, a co za tym idzie łatwiej będzie im osiągać wydajność porównywalną i wyższą od pracowników stacjonarnych. Spotkania niekoniecznie zawsze muszą być osobiste - można np. organizować regularne wideokonferencje, a spotykać się raz na jakiś czas, by dać telepracownikom szansę poznania osobistego, co później znacznie ułatwia kontakty.
Pierwsze zetknięcie firmy i pracowników z telepracą to zatem niezwykle istotny proces - pozwala dowiedzieć się czym jest praca zdalna i przekonać o jej zaletach, a także ustalić czego przedsiębiorstwo potrzebuje, by móc wdrożyć telepracę.
A może niektóre z moich propozycji można po prostu pominąć?
Pozdrawiam
Lee16
Czy nie pominąłem czegoś istotnego??
Pozdrawiam
Lee16
- Zaloguj się, by odpowiadać
Dyskusja do artykułu, na forum.
A może niektóre z moich propozycji można po prostu pominąć?
Pozdrawiam
Lee16
W mojej firmie mimo że nie mamy telepracowników to i tak większość posiada laptopy. Nie jest to więc problem. Problemem może być jedynie szef który nie był zachwycony telepracą a w zasadzie to chyba na wet nie bardzo ma pojęcie o tym czym jest telepraca.
Paweł
W mojej firmie mimo że nie mamy telepracowników to i tak większość posiada laptopy. Nie jest to więc problem. Problemem może być jedynie szef który nie był zachwycony telepracą a w zasadzie to chyba na wet nie bardzo ma pojęcie o tym czym jest telepraca.
Paweł